© By Moses - M.I.A. 5, CC BY 2.0 nuotr. Wikimedia Commons.

Daugelis yra girdėję nors vieną atlikėjos M.I.A (47) kūrinį. Prieš tryliką metų išleistą dainą „Paper Planes“ vis dar galima išgirsti radijuje, o ryškų albumo viršelį atpažintų kiekvienas užkietėjęs muzikos fanas, sekantis „Billboard“ dainų šimtukus. Tačiau už progresyvių, neretai satyriškų tekstų ir ryškių muzikinių klipų slepiasi kur kas tamsesnė atlikėjos Mathangi „Maya“ Arulpragasam (M.I.A) istorija, apie kurią žino ne kiekvienas. Karas, rasizmas, skandalai ir nuo pirmųjų muzikinės karjeros laiptelių lydinti sėkmė – apie viską dainininkė pasakoja 2018 m. išleistame Steve Loveridge filme „Matangi / Maya / M.I.A.“

Daininkės šaknys – Šri Lankoje

Nors Maya kalba su stipriu anglišku akcentu, iš tiesų ji tėra pirmosios kartos imigrantė iš Šri Lankos. Gimusi 1975 m. liepos 18-tą, M. Arulpragasam Šri Lankoje gyveno dešimtį metų ir visą šį laiką gimtinėje vyko civilinis karas, kilo daugybė žmogaus teisių problemų, tad užsilikti gimtąjame krašte buvo per daug rizikinga. Per kone pusšimtį metų vykusį karą Šri Lankoje žuvo apie 100 tūkst. žmonių. Pavojus atlikėjos šeimos tykojo visur, kadangi jos tėvas Arul Pragasam – Šri Lankos tamilų (vietinių gyventojų mažumos) rezistencinio judėjimo ir karinės grupuotės „Eelamo revoliucinės studentų organizacijos“ įkūrėjas. Jaunoji Maya kartu su savo skurde gyvenančiais namiškiais tėvą matydavo taip retai, kad šiam retsykiais pasirodžius namuose, mažieji manydavo, jog tai jų dėdė.

Bet jis (tėvas) suteikė mums istoriją. Džiaugiuosi, kad ji ne koks nors nuo 9 iki 5 valandos dirbantis degalinės operatorius. Jis padarė mus stipresniais, dėl jo mes tapome tokie savarankiški“,- teigė M.I.A.

Civilinio karo metu kariai per langus šaudydavo į mokyklas, o mokiniai buvo išmokyti lįsti po stalais arba skubiai bėgti į angliakalbes mokyklas, kurios nenukentėdavo. Merginos būdavo prievartaujamos, žmonės šaudomi tiesiog gatvėse. Šeima privalėjo surasti saugesnį prieglobstį.

1986-ųjų gegužę, Mayai būnant vos dešimties, mergaitė kartu su savo mama, broliu ir seserimi atvyko į Angliją kaip pabėgeliai, o tėvas liko kariauti ginkluotų nesutarimų drąskomoje Šri Lankoje. Tamilai jau daugelį metų plūdo gyventi į Pietų Londoną, tad Maya su savo šeima prisijungė prie jau susikūrusios bendruomenės. Socialiniame būstų bloke, kuriame gyveno Maya, buvo vos viena kitų azijiečių šeima, todėl atlikėja teigia augusi „neįtikėtinai rasistiškoje“ aplinkoje.

Su vakarietiška kultūra Maya pirmiausia susipažino per muziką. Jos grojaraštyje buvo galima rasti visko – nuo Madonnos ir kitų POP hitų atlikėjų iki kaimynų namuose trankiai grojusio Hip hopo. M.I.A pasakojo, kasnąskt ėjusi miegoti su ausinukais ir CD grotuvu.

Muzika buvo mano vaistai. Ji padėdavo man susidoroti faktu, kad aš buvau kažkas kitko, kad aš buvau kitokia, kad aš buvau atvykėlė. Vieną dieną į mane šaudė Šri Lankoje už tai, kad esu tamilė, tada atvykau į Angliją ir čia ant manęs spjaudė už tai, kad esu imigrantė“,- atviravo M.I.A savo interviu biografiniame filme „Matangi / Maya / M.I.A.“

Daugiau nei tik muzika

Maya nuo pat mažens svajojo tapti dokumentinių filmų kūrėja. „Jaučiausi galinti papasakoti milijonus istorijų“,- teigė ji. Lankydama menų mokyklą Maya kūrė filmus apie bičiulius, su kuriais užaugo ir vaikus iš jos socialinių būstų bloko. Merginos aplinkiniai teigė, kad iš visų istorijų, ko gero, įdomiausia jos pačios, todėl būdama 21-erių Maya sugrįžo į Šri Lanką užfiksuoti vietinių gyvenimo ir kartu papasakoti savo istoriją.

Savo potyrius mergina ėmė kurpti ir į dainų tekstus. Muzikinę karjerą Maya pradėjo rašydama dainas pagrindinei vokalistei Justine Frischmann iš kultinės britų roko grupės „Elastica.“ Merginos atsitiktinai susipažino devintame dešimtmetyje Mayai gavus nemokamą koncerto bilietą ir pakliuvus į užkulisius, kur ir užgimė draugystės pradžia. Šri lankietė ėmė rašyti tekstus ir kurti dainas apie tai, kas ją supo – karas, tamilų „tigrų“ grupuotė ir nuolat tykantis pavojus.

2005-aisiais pasibeldusi į įrašų studijos duris Maya, su savo aiškia vizija ir ambicijomis, neužtruko palikti puikaus įspūdžio visai komandai. „Neprivalai turėti daug pinigų, kad sublizgėtum. Turi būti tikras“,- teigė atlikėja. Jos tikrumas papirko klausytojų širdis – debiutavusi su 300 dolerių vertės sintezatoriaus, kelių Londono prodiuserių ir Filadelfijos prodiuserio Diplo pagalba, M.I.A užkariavo industriją dar net nepasirodžius jos pirmajam CD. Nelegalioje svetainėje buvo parsisiųsta virš milijono albumo „Arular“ (2005) kopijų.

Antrasis M.I.A CD sulaukė dar didesnės sėkmės. 2007-aisiais išleistą albumą „Kala“ žurnalas „The Rolling Stones“ pripažino metų albumu, aplenkusiu net Amy Winehouse albumą „Back To Black.“ „Kala“ pristatė išties išskirtinę muzikinę patirtį dėl savo autentiškumo, kadangi šio albumo dainose galima išgirsti Šri Lankoje įrašytų unikalių vietinių balsų, garsų, vaikiškų skanduočių ir net gyvulių triukšmo.

2009-aisiais M.I.A ne tik tapo mama, bet tais pačiais metais buvo nominuota Oskaro (Geriausios originalios dainos) bei Grammy (Metų singlo ir Geriausios repo dainos) apdovanojimui. Tačiau daininkė, tuo metu buvusi vienintele tamile vakarietiškos muzikos scenoje, tai matė kaip galimybę šviesti visuomenę apie Šri Lankoje vykusį ir sparčiai eskaluojantį karą. Tiesa, gimtinėje daininkės palaikymas tamilams pasirodė netinkamas, kai ši ėmė teigti, kad karinės pajėgos vykdė sistematinį genocidą prieš mažumą. Po tokio aktyvistės pareiškimo vietiniai išėjo į gatves nešini plakatais „Palaikyti M.I.A – palaikyti terorizmą“ ir „M.I.A“ palaiko terorizmą.“

Pagrindinė vietinių gyventojų atakų prieš aktyvistę priežastis – jos tėvas Arul Pragasam. Spekuliuojama, kad dainininkės tėvas kartu galėjo priklausyti ir Tamilų „Tigrų“ sukilėlių grupuotei, siekusiai nepriklausomos Tamilų valstybės. 1990 m. A. Pragasam organizacija buvo prijungta prie „Tigrų“, o abiejų grupuočių lyderiai yra seni bičiuliai. Tamilų „Tigrai“ – viena sparčiausiai augusių ir griežčiausių teroristinių grupuočių.

Aštuntajame dešimtmetyje „Tigrai“ įvykdė daugybę išpuolių, iki 1987 m. kontroliavo Jaffna miestą šiaurinėje Šri Lankoje, taip pat dėl grupės išlaikymo užsiimdavo nelegaliomis veiklomis, tokiomis kaip pinigų plovimu, narkotikų kontrabanda, vaikų išnaudojimu, savižudžių sprogdinimais ir turto plėšimu iš pačių tamilų tiek gimtinėje, tiek užsienyje. Per savo gyvavimo laiką, „Tigrai“ sukėlė apie 200 atakų ir pražudė virš 4 tūkstančių nekaltų civilių.

Šri Lankoje žmonės, stojantys prieš vietinę valdžią, laikomi teroristais. Kaltinimai „teroristine propaganda“ buvo keliami ir atlikėjai, nors ši daugybę kartų savo soc. tinkluose tikino neturinti jokių sąsajų su terorizmu.

„Nepalaikau terorizmo ir niekada nepalaikiau. Kaip Šri lankietei, pabėgusiai nuo karo ir bombardavimų, mano muzika yra tarsi civilės pabėgėlės balsas“,- teisinosi atlikėja.

Tokie išsišokimai nesustabdė atlikėjos kelti į viešumą Šri Lankos tamilų problemų. M.I.A toliau vakarietiškoje medijoje kalba apie gimtinėje krentančias bombas, žūstančius niekuo dėtus civilius bei tamilų mažumos represijas.

Genijus ar naivi propagandistė?

Su skandalų gausa, sekusia atlikėją nuo pat jos debiuto didžiojoje scenoje nenuostabu, kad M.I.A yra viena labiausiai kontraversiškai vertinamų įžimybių Pop pasaulyje, tačiau tai nereiškia, jog ji daugiau neturi kuo išsiskirti.

M.I.A galima palaikyti genialia provokuotoja. Jos klipas „Born Free“ viešojoje erdvėje sukėlė tokį triukšmą, kad žurnale „The New York Times“ buvo išleistas 9 puslapių straipsnis, siekiantis išaiškinti dainininkę, kaip privilegijuotą, politiškai naivią veidmainę. „Born Free“ vaizdo įraše vaizduojamas vykstantis žiaurus raudonplaukių, šviesaus gymio žmonių genocidas yra tarsi analogija Šri Lankoje žudomai tamilų tautai. Savo biografiniame filme kūrėja teigia, kad viskas suprantamiau, kai rolės yra apkeičiamos ir kenčia baltieji. Nors toks scenarijus ir atrodo absurdiškas, bet atlikėjos pozicija buvo aiški ir susilaukė ne tik nepasitenkinimų bangos, bet ir palaikymo. „Genocidas yra genocidas. M.I.A yra viena iš nedaugelio mūsų laikų atlikėjų, nebijanti paliesti tokių temų kaip vergija, korupcijos galia ir eugenetika“,- rašo vienas iš komentatorių Youtube platformoje. Mayos parašytuose tekstuose neretai jaučiama satyra. Viena populiariausių dainų „Paper Planes“ išnaudoja imigrantus supančius stereotipus – atvykimas į svetimą šalį, darbo vietų užėmimas ir priedainyje pasikartojantys šaudymo garsai, atspindintys terorizmą.

Taip pat, M.I.A galima laikyti ir revoliucioniere klubinės muzikos pasaulyje. Atlikėja kartu su savo tuomet buvusiu vaikinu, šiandien taip pat populiariu prodiuseriu Diplo į klubų grojaraščius įnešė Hip Hopą, ko iki tol nebuvo. „Dabar Hip Hopas ir R&B ieško idėjų klubinėje muzikoje. Ji ir Diplo buvo vieni pirmųjų, kurie tai pradėjo, o dabar tai jau tapo norma“,- pasakoja vienas iš jos trečiojo albumo prodiuserių Rusko.

Dainininkė ne tik nevengia kalbėti apie tai, ko daugeliui nejauku klausytis, bet ji tuo iliustruoja ir savo muzikos viršelius. Pavyzdžiui, jos pirmojo albumo viršelyje galima matyti ryškiai, tarytum iš spalvinimo knygelės nuspalvotas bombas, naikintuvus, tankus ir ginklus. Visas iliustracijas M.I.A kūrė pati.

Filmo „Matangi/Maya/M.I.A“ metu paklausta, kodėl ji yra „problematiška pop žvaigždė“, dainininkė šypsojosi. „Jeigu aš užsičiaupčiau, man tektų tapti narkomane, perdozuoti ar dar kaip nors blogai užsibaigti, nes taip nutinka tada, kai neišreiški šūdo, kurį privalai išreikšti“,- atskleidė M.I.A.

Šiuo metu atlikėja ruošia šeštąjį muzikos albumą pavadinimu „MATA.“ Apie albumo koncepciją M.I.A per daug neatvirauja. „Tai būdas man pareflektuoti, kas aš esu ir ką mes norime kurti.“

Taip pat skaitykite: