© Evelinos Pabricaitės nuotr. VilniausŽinios.lt

Niekam ne paslaptis, kad Facebook‘as nuolat mažina pasiekiamumą (reach‘ą). Ir jis tai daro sąmoningai. Esminės priežastys dvi:

1. Būtina suvaldyti milžinišką informacijos kiekį didžiausiame pasaulio socialiniame tinkle;

2. Kiekvienas prekinis ženklas, kuris socialiniuose tinkluose nori pasiekti sau naudingų rezultatų, turi suprasti, kad tam reikalingas reklaminis biudžetas.

Norėčiau pastebėti, kad Facebook‘as visada buvo labai patogus ir draugiškas vartotojui, bet niekada nebuvo, nėra ir nebus paprastas verslui. Todėl jeigu kažkas vyksta ne taip, kaip norėtumėte, problema yra ne Facebook‘as, o jūs patys!

Pasaulyje turbūt nėra dinamiškesnio ir labiau besikeičiančio marketingo nei socialiniai tinklai: privalai reaguoti labai greitai, o jeigu bent trumpam užmigsi, gali būti per vėlai.

Todėl pasakymas „lyginant rezultatus su tuo pačiu laikotarpiu prieš metus, šiemet mums sekasi daug blogiau“ yra kardinaliai neteisingas. Ir ne dėl to, kad Facebook‘as pakeitė savo naujienų srauto (Newsfeed) algoritmą bei gerokai sumažino vidutinį pasiekiamumą, o dėl to, kad per pastaruosius metus pasikeitė bene viskas, išskyrus mėlynai baltą dizainą.

Inspiruotas kelių įdomių straipsnių ir pabendravęs šia tema su Aidžiu (kuris pažadėjo netrukus pateikti dar vieną įrašą apie svarbiausius pasikeitusio pasiekiamumo principus ir “ką dabar daryt”), nutariau, kad tiesiog privalau išreikšti savo nuomonę apie nuolat besiskundžiančius marketingo specialistus, kuriems iš pradžių Facebook‘as buvo „vaikų žaidimas“, tada pasidarė tinklu, kuriame “greitai liks tik trisdešimtmečiai” o dabar tapo „nieko nepasiekiančiu, neefektyviu“ reklamos kanalu.

Jau daug kartų apie tai kalbėjau, tačiau pasikartosiu dar kartą: Facebook marketingas niekada nebuvo paprastas. Jeigu į jį žvelgiama primityviai ir išnaudojama 5 procentai galimybių, tuomet, taip, čia nėra, ką veikti. O jeigu norime pasiekti savo verslui naudingų rezultatų, bet tą darome vien tik krapštydami nosį arba (kas yra dar blogiau) versdami sekretorę vietoje rytinio kavos gėrimo įkelti įrašą į Facebook‘ą, tai mums tikrai nepavyks. Ir labai gerai, kad nepavyks!

Facebook‘e pagaliau vyksta tai, ko aš labai laukiau ir prognozavau. Informacijos srautas yra toks didelis, kad jį būtina filtruoti, nes viską perskaityti yra tiesiog fiziškai neįmanoma. Todėl esminė Facebook algoritmo (EdgeRank) paskirtis tapo sukurti kiekvienam vartotojui įdomiausią, tinkamiausią ir geidžiamiausią turinį.

Ką tai reiškia? Ogi tai, kad esminis socialinių tinklų aspektas yra turinys, nors apie tai kartais pamirštama. Jeigu jūsų skelbiamas turinys yra įdomus tik jums patiems, niekuomet nepasieksite išskirtinių rezultatų. Net ir su gigantišku reklaminiu biudžetu. Nes nesulaukęs vartotojų įsitraukimo, Facebook‘o algoritmas „supras“, jog skleidžiama informacija nėra aktuali ir mažins jos pasiekiamumą, traktuodamas, kad ši informacija yra niekam nereikalinga. Tokiu atveju, ir reklamos kaina bus ženkliai aukštesnė, nes turinys bus prilyginamas SPAM‘ui.

Nebeužtenka įdėti nuorodos į savo puslapį, reikia, kad žmonės ją spaustų. Nebeužtenka įdėti nereikšmingo klausimo apie nieką, reikia, kad žmonės į jį atsakinėtų. Nebeužtenka įkelti bet kokių nuotraukų iš interneto, reikia, kad žmonėms jos patiktų.

Trumpai tariant, Facebook‘ui svarbus TIKRAS įsitraukimas ir REALUS vartotojų susidomėjimas. Ir dar kad visa tai būtų susiję su jūsų prekiniu ženklu, o ne su kačiukais ar kūdikiukais (kurie dėl nesuprantamų priežasčių vis dar yra populiarūs) – tuomet tai jau tampa naudą nešančia reklamos priemone.

Vertinant iš kitos barikadų pusės, kokybiškas, orientuotas į tikslinę auditoriją, patrauklus, naudingas turinys visada bus įvertintas. Jeigu šiam turiniui padės sąlyginai nedideli reklaminiai biudžetai (rezultatus galima pamatyti ir investuojant juokingai mažas – 5-10 dolerių per dieną – sumas), įmanoma pasiekti fantastiškų rezultatų. Ir tai yra ne vieną ir ne du kartus įrodyta praktiškai.

Tačiau esmė yra paprasta: Facebook‘as niekada nebuvo, nėra ir (tikiuosi) nebus paprastas kanalas verslui. Jeigu nori pasiekti rezultatų, reikia ne tik pasukti galvą, bet ir vertinti Facebook’ą kaip įtakingiausią, masiškiausią ir patį efektyviausią komunikacijos kanalą pasaulyje. Ir aš kalbu ne apie faktinius skaičius, o apie praktinį visos šios informacijos išnaudojimą!

Originalus įrašas tinklaraštyje Socialus marketingas

Taip pat skaitykite: