JAV Prezidentas Donaldas Trumpas ir Markas Zuckerbergas / Facebook archyvo nuotr.

„Mes dar labiau sutelksime dėmesį į mūsų galią suartinti žmones,“ – teigia „Facebook“ įkūrėjas Markas Zukerbergas. Per metus gavusios 86 mlrd. dolerių pajamų platformos vadovas pranešė norintis, kad jo platforma tiesiog būtų „smagi.“

2020 m. „Facebook“ buvo itin svarbūs. Platformoje ėmė reikštis „QAnon“ nuo šalutinio sąmokslo judėjimas, ekstremistų grupės; anti-vaxxeriai gausiai skleidė klaidingą informaciją apie koronaviruso vakciną; socialinis tinklas suteikė Donaldui Trampui platformą skleisti melagingą tariamo rinkimų sukčiavimo dezinformaciją; ir visa tai padėjo skatinti Kapitolijaus riaušes – nepaisant „Facebook“ vadovės Šeril Sandbergs primygtino neigimo.

Atsiimdamas Anti-defimacinės lygos Tarptautinės lyderystės apdovanojimą (ADL International Leadership Award) apdovanojimą, savo kalboje komikas Sasha Baronas Cohenas daug dėmesio skyrė būtent socialiniuose tinkluose skleidžiamai neapykantai ir įžeidinėjimams.  Jis teigė, kad socialiniai tinklai – Facebook, YouTube, Twitter, Google ir kiti – tampa didžiausia kada nors egzistavusia propagandos mašina. Šiose platformose skelbiama informacija pasiekia milijonus vartotojų, ir algoritmų, pateikiančių jiems aktualią informaciją, tikslas yra išlaikyti vartotojų susidomėjimą, sukelti jiems kuo daugiau jausmų. Netikra, melaginga informacija dažniausiai paveikia žmones smarkiau nei sausi, realūs faktai, todėl melagienos (fake news) jau seniai tapo įprastu reiškiniu internete. Socialiniai tinklai palengvina tam tikrų grupių, siekiančių skleisti melagingas naujienas ar netgi konspiracijos teorijas, veiklą – medžiaga (ypač jei tai tėra tekstas, o ne video ar nuotrauka), ją talpinant socialiniuose tinkluose, nėra niekieno tikrinama, todėl nekyla jokių kliūčių skleisti dezinformaciją milijonams vartotojų.

Kalbėdamas išskirtinai apie „Facebook“, aktorius pabrėžė, kad „freedom of speech is not freedom of reach“ – turėdamas omenyje kiekvieno vartotojo galimybę pasiekti bene trečdalį planetos gyventojų, jis pareiškia, kad platformų kūrėjai turi prisiimti atsakomybę už jų valdomuose tinkluose skelbiamą informaciją. Teroristai, rasistai ar vaikų išnaudotojai tiesiog negali turėti galimybės ieškoti aukų ir skleisti savo pažiūrų, kurios visiškai prieštarauja visuomenės normoms, tačiau soc. tinklų vadovai nerodo jokios iniciatyvos užkirsti tam kelią.

Nepaisant viso to, o gal to dėka, socialinių tinklų gigantas paskelbė, kad „Facebook“ surinko rekordines 86 mlrd. dolerių pajamas ir 32 mlrd. dolerių pelną.

Po to kai sukūrė ar sustiprino didelę dalį visuomenės problemų ir dėl to praturtėjo, Markas Zuckerbergas nori, kad viskas pasikeistų, kad „Facebook“ būtų vieta, kur žmonės tiesiog „gerai leidžia laiką.“

Norint tai padaryti, Zuckerbergas pranešė, kad atsikratys dalyku, dėl kurio „Facebook“ tampa negera vieta: politika.

„Mes dar labiau sutelksime dėmesį į mūsų galią suartinti žmones,“ investuotojams sakė Zuckerbergas.

„Vienas iš svarbiausių atsiliepimų, kurį dabar girdime iš mūsų bendruomenės yra tai, kad žmonės nenori politikos ir kovos perimant jų patirtį mūsų paslaugose,“ tęsė jis.

Dėl tam tikrų priežasčių, „Facebook“ įkūrėjas pamiršo paminėti, kad bendrovės algoritmas ir visas jos verslo modelis skatina hiperpartizaninį politinį tūrinį, kuris šiuo metu dominuoja platformoje.

Kad šių dienų „Facebook“ pasikeistų, Zuckerbergas pranešė, kad platformos algoritmas nebesiūlys jokių grupių, kuriose minima politika ar kiti visuomenės dalykai.

„Mes planuojame, kad pilietinės ir politinės grupės ilgą laiką nepatektų į rekomendacijas ir tai mes išplėsime per visą pasaulį,“ investuotojams aiškino Zuckerbergas. „Kad būtų aiškiau, tai darbas, kuriame jau ilgą laiką bandėme malšinti susiskaldžiusius pokalbius ir bendruomenes, tęsinys.“

Bet Zuckerbergas tai žada jau ne pirma kartą. Iš tikrųjų, spalio mėnesį, prisiekęs prieš Kongresą, Zuckerbergas pranešė, kad „Facebook“ nustojo rekomenduoti visas „politinio tūrinio ir socialinių problemų grupes.“ Šis sprendimas buvo priimtas kai „Facebook“ vidinis tyrimas parodė, kad šių grupių reklamavimas padeda nukreipti vartotojus link kurstančio ir ekstremistinio turinio.

Tačiau Zuckerbergas ir „Facebook“ pažado nesilaikė: praėjusią savaitę paskelbtame „Markup“ tyrime nustatyta, kad „Facebook“ visą gruodį savo vartotojams toliau rekomendavo politines grupes.

„Šiuo metu svarstome būdus, kuriais galėtume mažinti politinį turinį naujienų skyriuje,“ sakė Zuckerbergas. „Vis dar bandome tam surasti geriausią būdą.“

Zuckerbergas neprasitarė, kaip „Facebook“ tai įvykdys. Per tris mėnesius iki gruodžio pabaigos, bendrovė uždirbo po 10,14 dolerių už kiekvieną savo 2.8 milijardą mėnesinių aktyvių vartotojų, tai rekordiškai daug. Jos ketvirčio pelnas – virš 11 mlrd. dolerių – yra 50% daugiau nei tuo pačiu laiku 2019 m. Tai dėl to, nes „Facebook“ itin gerai supranta kas domina vartotojus ir dar geriau pateikia jiems dar daugiau šio turinio, kad jie ilgiau pasiliktų jų platformoje.

Atrodo, kad „Facebook“ įkūrėjas nesupranta, kodėl pasaulis atrodo toks priklausomas nuo politinio turinio. Be jokios ironijos užuominos, jis susirinkusiems investuotojams tarė: „visoje visuomenėje pastebėta tendencija, kad dauguma dalykų tapo politizuoti, o politika atrado būdą į viską įsivelti.“

Taip pat skaitykite: