Pastarąjį žmonijos istorijos dešimtmetį stebimas nepaprastas postūmis tvaraus augimo link ir didelis pasipriešinimas aplinkos taršai visais aspektais. Tai paskatino pastaruoju metu naudoti elektrines transporto priemones (EV), kurios tampa nebe retenybė, o įprastomis transporto priemonėmis riedančiomis mūsų gatvėmis. Tačiau, kaip ir visos naujos technologijos, prieš prieinant išvadų apie pokyčius, svarbu demistifikuoti ore sklandančias abejones ir rasti atsakymus į kylančius klausimus. Šiame straipsnyje aptarsime ir paneigsime(o gal patvirtinsime) penkis dažniausiai pasitaikančius mitus apie elektromobilius.
1 mitas: elektromobiliams įkrauti reikia daug laiko
Vienas iš svarbiausių nerimą keliančių dalykų žmonėms, ketinantiems pereiti prie EV, yra tas, kad EV įkrovimas gali užtrukti kelias valandas. t.y. gerokai ilgiau nei pripildant benzino ar dyzelino baką. Tačiau šiame argumente neatsižvelgiama į EV vairuotojų elgesio pokyčius.
Elektromobilių įkrovimas nėra atskiras veiksmas kaip įprastai yra su degalais. Nereikia specialiai važiuoti „įsipilti elektros“, elektromobilio įkrovimas vyksta ten, kur jūs paliekate automobilį. Prie didelių biurų pastatų dažnai būna automobilių stovėjimo aikštelėse numatytos vietos elektromobiliui įkrauti. Taip pat tokios vietos yra ir prie didesnių prekybos centrų, pramogų vietų ir pan. Tad kol apsipirkinėjate parduotuvėje, jūsų elektromobilis yra įkraunamas. Daugelis įmonių taip pat svarsto galimybę savo automobilių stovėjimo vietose įrengti įkrovimo stoteles ir apskritai stengiamasi sukurti tinkamą infrastruktūrą EV.
Elektromobilių vairuotojai gyvena kitu ritmu. Jei benzino į baką pilamės tik kai kuro rodyklė pradeda slinktis prie žymos, jog bakas tuščias, tai EV vairuotojai nuolat pasipildo akumuliatorių, kai tik tam atsiranda galimybė.
Be to, įkrovimo stotelės namuose leidžia krauti elektromobilio akumuliatorių tuomet, kai šeima miega. Taip kiekvieną rytą elektromobilis yra pilnai įkrautas ir pasiruošęs nuvažiuoti net ilgiausius atstumus.
2 mitas: EV yra neekonomiški
Toks požiūris neturėtų stebinti, nes bendrai žiūrima, jog technologijos yra prabanga. Nors šiandien dauguma elektromobilių yra priskiriami prabangiai rinkos daliai, tačiau tai pamažu keičiasi atsirandant didesniam skaičiui rinkos žaidėjų, didėjant konkurencijai ir pristatant daugiau ekonominės klasės modelių. Tuo tarpu valstybė teikia subsidijas elektromobilių įsigijimui. Lietuvoje jau antri metai siūloma iki 4000 eur kompensacija už elektromobilio įsigijimą bei papildomai 1000 eurų kompensacija už seno taršaus automobilio sunaikinimą.
3 mitas: EV baterijos yra tikrai brangios ir jas reikia dažnai keisti
Ličio jonų baterijų kainos labai mažėja, o šalys investuoja į aukštos kokybės baterijas visame pasaulyje, kuriamos naujos kartos baterijos. Tad visa rinka eina link kuo labiau prieinamų, patvarių ir saugių baterijų elektromobiliams.
Taip pat vertėtų įvertinti, jog EV akumuliatoriai nėra tokie pat kaip benzininiai ir jų negalima lyginti tarpusavyje. Jie daug galingesni, jų kitokia pagaminimo technologija ir funkcija. Gamintojai suteikia garantiją, kuri priklausomai nuo elektromobilio modelio gali būti apie 200tūkst. km ar skaičiuojama iki 5-8 metų.
4 mitas: EV nėra tinkami kelionėms tolimais atstumais
Manoma, jog elektromobilio akumuliatoriaus nepakaks keliaujant iš vieno miesto į kitą ar ilgesnei kelionei. Tačiau naujos kartos elektromobilių, turinčių itin galingus akumuliatorius, pasiūla užtikrina, kad šiuolaikinės transporto priemonės gali nuvažiuoti daugiau nei 300 km vienu įkrovimu.
Turint omenyje, jog įkrovimo stotelių vis daugėja, o Lietuvoje užsibrėžta įkrovimo stoteles magistraliniuose keliuose pastatyti kas 50 km, tai įkrauti elektromobilį keliaujant nebeturėtų būti problema. Tuo labiau, jog viešųjų greito įkrovimo stotelių galia yra pakankamai didelė, kad nuo 0 iki 80 proc. būtų galima įkrauti per valandą.
5 mitas: EV neišvysto greičio
Nors praeityje tai buvo įprasta prielaida apie daugumą elektrinių transporto priemonių, EV plėtra pasiekė etapą, kai dabar turime elektrinius lenktyninius automobilius. EV momentinis sukimo momentas yra daug greitesnis nei įprastų benzininių variklių, todėl ir rezultatai nenuvilia.
Štai pavyzdžiui, Tesla Roadster iki 100 km įsibėgėja per 2,1 sekundes bei gali išvystyti 410 km/val greitį. Audi e-tron įsibėgėja per 3,3 sekundes ir išvysto iki 250 km/val greitį. Mercedes EQS 580 iki 100 km įsibėgėja per 4,3 sekundes ir gali išvystyti iki 210 km greitį. Taigi, tikrai negalima šių elektromobilių ir į juos panašių šios kartos automobilių, pavadinti lėtais.
Tikimės pavyko bent šiek tiek atkreipti dėmesį į faktus ir prasklaidyti mitus. EV rinka nuolat kinta ir pateikia naujovių. Tad tikėtina, jog tai kas kol kas vis dar yra laikoma nenuginčytina tiesa, greitai taip pat išsisklaidys kaip mitai.
Užsakymo Nr. KMC210102